I slutet av januari antog EU-parlamentet det nya direktivet ‘Empowering Consumers for the Green Transition’ (ECGT), som ska begränsa en rad olika företagstaktiker när det gäller falska eller ogrundade miljöpåståenden. Vi har länge sett företag använda uttryck som ‘klimatneutral’, ‘grön’, ‘ekovänlig’ och ‘100% naturlig’, detta vill EU nu sätta stopp för om man inte har konkreta bevis för påståenden. Man skärper även reglerna kring miljömärkningar. Syftet med direktivet är att skydda konsumenter mot vilseledande miljöpåståenden och reklam.

Det nya ECGT-direktivet kommer att samverka med det kommande ‘EU Green Claims Directive’, som omfattar företags miljöpåståenden. Den nya lagstiftningen kommer gradvis att träda i kraft från och med nu fram till 2027. För oss i Sverige kommer det leda till förändringar i marknadsföringslagen.

Slut för ‘klimatneutrala bananer’

Med det nya direktivet kommer generiska påståenden utan bevis eller förklaring som ‘planetvänlig’ eller ‘100% grön’ inte att tillåtas. Dessutom kommer det vara förbjudet att använda påståenden om att en produkt har en "klimatneutral", "reducerad" eller "klimatpositiv" påverkan på miljön, baserat på utsläppskompensation. Med detta kommer vi inte längre se några kampanjer om ‘klimatneutrala’ bananer eller flyg. Företag kommer inte heller kunna kommunicera om framtida hållbarhetsarbete utan att visa realistiska åtaganden. Om man ska göra detta måste företag både kommunicera sina planer och regelbundet få dem verifierade av tredje part.

Användning av miljömärkningar skärps

När den nya lagstiftningen rullas ut kommer endast hållbarhetsmärkningar baserade på officiella certifieringssystem eller som är framtagna av offentliga myndigheter att tillåtas inom EU. Detta sätter även stopp för företags egna hållbarhetsmärkningar som kan ge ett falskt intryck av att de har verifierats av tredje part. Det kommer dock gå att söka om tillstånd för dessa privata märkningar hos EU-kommissionen.

Vill du få koll på andra aktuella EU-direktiv? Läs om vad EU-förordning om avskogning och Corporate Sustainability Reporting Directive innebär för livsmedelsföretag.

Backa upp din hållbarhetskommunikation med riktig hållbarhets- och klimatdata för dina produkter och ditt sortiment. Kontakta oss på FoodFacts om du vill veta mer om våra hållbarhetsdatapunkter.