Alexandra Ferreira
Alexandra Ferreira

FoodFacts har som mission att hjälpa miljontals konsumenter att äta mer hållbart och hälsosamt tack vare bättre matdata. Idag firar de en milstolpe och en ny rekrytering.

FoodFacts har byggt den mest avancerade molnplattformen för att strukturera och berika data för mat på den svenska marknaden. Över 22,500 produkter har hittills blivit tolkade på ingrediens nivån, indexerade och berikade, vilket gör dem tillgängliga för sökningar och beräkningar i olika digitala lösningar, exempelvis i e-handeln, automatiserade hållbarhetskalkyler och olika mobiltjänster. Nu tar bolaget nästa steg med rekryteringen av Alexandra Ferreira som ny VD. 

-Vi är oerhört glada att vi lyckats rekrytera Alexandra till VD för FoodFacts. Hon tillför kompetens och kapacitet att driva vår tillväxtfas med bibehållet fokus på vår vision och våra värderingar. Vi bygger nu en organisation som kan axla en ledande roll inom resan mot ett hållbarare och hälsosammare livsmedelssystem, säger Erik Strandin Pers, grundare av FoodFacts.

Alexandra är expert inom affärsutveckling och strategisk marknadsföring med en passion för digitala lösningar inom hållbarhet. Efter en internationell karriär med start i Frankrike och Spanien inom ett flertal sektorer som retail, transport, FMCG och offentlig sektor, är hon bosatt i Sverige sedan 14 år med bland annat flera roller hos Oriflame. Hon startade därefter egen konsultverksamhet och har hjälpt unga teknikföretag och scale-ups att växa och utvecklas utanför sin hemmamarknad.

-Jag är otroligt glad och inspirerad av att få leda FoodFacts på dess viktiga mission att hjälpa konsumenter att äta mera hållbart, för dem själva och för planeten. Jag är imponerad över teamets arbete hittills och ser fram emot att bygga FoodFacts framtid genom att tillvarata den starka drivkraft som är kärnan i bolaget, säger Alexandra Ferreira. 

Alexandra blir en del av en ledningsgrupp med en stor erfarenhet från konsumentsektorn, och kommer leda ett tech-team med utvecklare och data scientists och ett team med data analytiker. Erik Strandin Pers kommer fortsätta att vara verksam som CFO och ordförande. 

Om FoodFacts

Våra matvanor är både en av de främsta riskfaktorerna för ohälsa och står för en tredjedel av klimatpåverkan. Men det är inte alltid lätt att välja rätt mat. Därför grundade Erik Strandin Pers FoodFacts, en molnbaserad plattform vars egna algoritmer tolkar ingredienslistan, indexerar och berikar informationen om matvaror och tillgängliggör den i olika digitala lösningar, exempelvis i ehandeln och olika mobiltjänster. Plattformen möjliggör avancerade beräkningar till förmån för exempelvis förbättrade klimatavtryck och dietråd. Målet är att få miljontals konsumenter runt om i världen att upptäcka och börja äta bättre mat. FoodFacts gör informationen transparent, tillgänglig och lättförståelig. 

Vill du veta hur din organisation kan få ut mer från matdata i form av egna digitala lösningar eller diskutera eventuella samarbeten, kontakta Alexandra@foodfacts.se eller julian@foodfacts.se.