Alexandra Ferreira
Alexandra Ferreira

Vi satte oss ned med vår VD Alexandra Ferreira för att prata om det avgörande ögonblicket i hennes karriär inom företagsvärlden när hon insåg att hon ville arbeta med uppstartsföretag med uppdragstyrning, varför hon är entusiastisk över att vara på FoodFacts idag och vem som har makten att påverka bättre matval.

Berätta om din resa och hur du hamnade på FoodFacts?

Jag är fransk men har bott utomlands större delen av mitt liv, i Europa men också Nordafrika, Sydamerika och Asien - och nu har jag varit i Sverige i 14 år. Jag började min karriär som managementkonsult. Jag har arbetat inom många sektorer, från FMCG till detaljhandel och transport, mestadels i Frankrike och Spanien. När jag kom till Sverige arbetade jag på ett kosmetikaföretag i globala positioner inom affärsutveckling, marknadsföring och kommunikation.

Efter nästan 20 år i en korporativ karriär insåg jag vikten av att arbeta för företag och projekt med en impact-driven mission, särskilt när det gäller hållbarhet. Jag kände att jag inte visste tillräckligt om det och bestämde mig för att studera hållbarhet kopplat till affärer. Jag studerade både på Hyper Island med fokus på hållbarhet, digitalisering och affärsutveckling och på ett franskt universitet där jag tog en kurs som heter Master Class Sustainable Leadership, med fokus på hållbart ledarskap och att få företag på en hållbar bana. Under den här tiden arbetade jag också som konsult för några tech-företag.

I slutet av 2021 träffade jag en av FoodFact's medgrundare, som jag hade arbetat med tidigare och jag blev verkligen intresserad av det de höll på att bygga. Det kändes som en perfekt samverkan av stjärnorna: ett startup-tech-företag med en mycket stark mission om hälsa och hållbarhet och ett impact-driven grundarlag. Jag anslöt mig till FoodFacts som VD i april 2022.

Varför är du glad över att vara på FoodFacts nu?

Mat är en enorm utmaning, både för människors hälsa och vår planet. Vårt matssystem står för 30% av koldioxidutsläppen globalt och är också den främsta orsaken till biodiversitetsförluster. Dessutom om du tittar på global hälsa är 35% av vuxna överviktiga idag och ⅔ av dödsfall orsakade av hjärtsjukdomar skulle kunnat undvikas med en bättre kost.

Min önskan är att slutligen ge människor möjligheter att göra bättre matval. Tänk om en miljard människor visste hur man väljer bättre mat. Vilken effekt det kunde ha! 

Det är FoodFacts uppdrag och jag är glad att vara en del av det.

Hur kan matdata möjliggöra bättre matval och öppenhet?

Människor vill göra bättre val men tyvärr saknar de idag informationen för att kunna göra det. Det är för mycket information där ute eller inte alltid rätt. Det är antingen för komplicerat eller för utspritt. Jag tror att delning av begriplig, tillgänglig och användbar matdata är nyckeln till att ge konsumenterna möjlighet att göra bättre matval, både för deras hälsa och planeten.

Vem påverkar bättre matval?

Alla företag som arbetar med mat kan påverka bättre matval. Återförsäljare, distributörer, livsmedelsproducenter och matinfluencers. Men också hälsoorganisationer, tränare, dietister och pedagoger. Det är därför vi på FoodFacts tror på att arbeta B2B över hela mat-ekosystemet för att ge företagen möjlighet att påverka bättre matval med den bästa och mest relevanta datan.

Vilken matfakta tycker du att alla borde veta?

Jag gillar faktiskt Nutriscore mycket. Det är ett enkelt hälsobetygssystem som används i många europeiska länder för att enkelt guida konsumenter i deras val. Det är en skala från A till E, färgkodad, som ger dig en glimt av hur bra eller dåligt en matprodukt är för din hälsa. Det är ett mycket kraftfullt nudge-verktyg och det är mycket användbart av konsumenten, som hjälper snabbt i valet.


Vill du komma i kontakt med Alexandra och prata mer om intelligent matdata? Kontakta henne på alexandra@foodfacts.se.