Vi har pratat med Deniz Liebert, projektledare för vårt team för datorkvalitet, om varför den mänskliga faktorn i datorkvalitet är viktig, vad som får henne att arbeta med mattransparens och hur matdata kan möjliggöra bättre matval. Vill du höra hennes bästa matfakta? Fortsätt läsa.

Varför är den mänskliga faktorn viktig när man arbetar med livsmedelsdata?

Vi har över 100 000 produkter i vårt system. Eftersom vi arbetar med mat är det mycket viktigt att all information är korrekt och att vi har data av hög kvalitet. Vår algoritm tolkar och strukturerar varje produkt ner till ingrediensnivå, och vår plattform kan sedan jämföra ingredienser och berika produktdata med andra källor eller automatisera beräkningar. Denna automatisering snabbar upp processen, jag skulle säga att den gör 90% av arbetet. Men de sista 10% behöver en mänsklig överblick för att säkerställa datakvaliteten.

Där kommer vårt datakvalitetsteam in. Efter att en produkt har kört genom algoritmen tilldelas den en poäng. Om poängen är 1 känner programmet igen alla ingredienser och har förstått de beskrivande orden. Om poängen är lägre än 1, kontrollerar vårt datakvalitetsteam produkten. Ibland kan vår algoritm inte identifiera en ingrediens på grund av en stavfel eller blir förvirrad av olika meddelanden inom ingredienserna, som "med en skvätt citronjuice" eller en unikt formulerad allergiansvarsfriskrivning. Inte att glömma alla nya ingredienser som dyker upp nuförtiden! I dessa fall kommer vårt datateam att göra nödvändiga korrigeringar och lägga till ingredienser som eventuellt saknades för att se till att allt stämmer. Vi ser också till att all information är korrekt märkt så att våra kunder kan lita fullt ut på produktdata.

Berätta om din resa och hur du hamnade på FoodFacts?

Jag har alltid varit intresserad av människokroppen och hälsa. I mina tonår ville jag bli nutritionist, vilket sedan övergick till en passion för att jobba med hälsa genom rörelse och fysioterapins väg. Trots det har mitt intresse för mat och vad den innehåller kvarstått. Genom åren har jag varit en ivrig kunskapssökare, studerat matetiketterna i mataffärerna noggrant. När jag hittade FoodFacts visste jag att det skulle vara en perfekt matchning. Jag kunde fortsätta lära mig och arbeta professionellt med livsmedelsdata samtidigt som jag stärkte andra för att upptäcka och sprida denna värdefulla information. Eftersom jag gillar att jobba med människor sammanfogar det att hantera datakvalitetsteamet allt underbart.

Hur kan livsmedelsdata möjliggöra bättre matval och transparens?

Trots att det finns regler kring hur ingredienslistor ska skrivas finns det fortfarande många missförstådda ingredienser vilket ofta leder till att informationen på livsmedelsförpackningar är förvirrande eller till och med vilseledande.

Ingredienser med negativa konnotationer kan döljas, till exempel genom att lägga till mer socker i en produkt genom att kalla det "stärksirap" eller kalla afrikansk palmolja för “Elaeis Guineensis”. Långt ifrån alla konsumenter har tid eller energi att hålla reda på alla dessa ingredienser och hur de kan påverka deras hälsa eller planeten. Detta är där FoodFacts kommer in och hjälper konsumenten att bedöma en produkt snabbt, genom att identifiera och markera vissa aspekter, både relaterade till hälsa eller hållbarhet. Vår automatiserade etikett "tillsatt socker" eller "fri från palmolja" skulle upptäcka detta och kan användas för att förbättra en digital sökfilter eller automatiserad produktswap.

Vilken matfakta tycker du att alla borde känna till?

Ingen matgrupp är inneboende ond eller dålig för dig. Visst, vi har alla matar som fungerar bättre eller sämre för oss individer, och det handlar alltid om balans. Men ingen matgrupp förtjänar att bli demoniserad. Det som är viktigt är vårt förhållande till mat, hur vi förhåller oss till den och upplever den, och att kunna njuta av de själ-närande ögonblicken med alla de livsmedel som får oss att må bra.